Vanliga frågor och svar - FAQ

Vi finns alltid till hands via telefon eller e-post samt chatt när du behöver oss. Du kan även få svar på de vanligaste frågorna här nedan...


Vanliga frågor om takräcken från Turtle


Hur många takräcken ingår i paketet?

I varje förpackning ingår två takräcken till din bil, om inget annat framgår av produktbeskrivningen.


Mina takräcken är olika långa, varför det?

De flesta bilars takrails sitter monterade med bredare avstånd framme på biltaket än på bakre änden. Detta gör att vi levererar dina takräcken i olika längder. Det är alltså det längre räcket som ska monteras fram, och det kortare takräcket monteras bak. 


Hur vet jag vilket typ av räcke som passar på min bil?

Du behöer inte fundera på detta. Genom att du väljer din bils fabrikat, modell och årsmodell så vet vi vilken typ av fäste, och vilka längder på takräckena som din bil behöver. Vi levererar alltså rätt produkt till dig och allt du behöver göra är att montera räckena på din bil. 

Vissa bilmodeller kommer med eller utan t ex takrails, men då framgår det tydligt av produktens text att det finns fler alternativ att välja mellan. 

Är du det minsta osäker så kan du alltid ringa oss på telefon 019-227 237 eller maila oss på [email protected] så hjälper vi dig.


Vilka tillbehör passar med takräcken från Turtle?

De allra flesta tillbehör på marknaden, från alla de stora tillverkarna såsom Thule, Yakima, Mont Blanc med flera passar på takräcken från Turtle, antingen med byglar eller snabbfästen som följer med tillbehöret, eller med T-spårsbultar som finns som tillbehör. 


Hur fort kan jag köra min bil med takräcken på taket?

Turtles takräcken klarar i sig mycket höga hastigheter. Det är taklastens form och vikt, tillsammans med vägens hastighetsbegränsningar och övriga yttre faktorer som bestämmer vilken hastighet som bilen kan framföras i.

Med takräcken på taket så rekommenderar vi dig att vara extra försiktig i hastigheter över 80 km/h. Detta då lasten på taket påverkar bilens egenskaper exponentiellt ju högre hastighet du kör i. Var alltid noggrann med att aldrig överstiga bilens maxvikt för taket (ofta ca 75 kg) och att surra lasten ordentligt. Tänk även på att viss taklast tar mer vind än annan taklast, så anpassa farten till de begräsningsar som råder.

Absolut maxhastighet är 130 km/h.


Kostar det extra med svarta takräcken?

Nej, vi tar inte extra betalt för svarta takräcken jämfört med silverfärgade takräcken.


Vanliga frågor om beställning och leverans


Hur kan jag betala i butiken?

Du kan betala säkert i butiken med kort, faktura eller Klarna delbetalning.


Hur lång är leveranstiden?

Vår vanliga leveranstid är mellan 1 - 3 arbetsdagar. OBS! Beställningar som har lagts under helgdag skickas tidigast på första arbetsdagen efter helgen.


Kan jag ångra eller ändra i min order? 

När din order har packats på lagret är det inte längre möjligt att ångra eller göra ändringar i din order. Kontakta oss däremot på telefon 019-227 237 eller [email protected] så fort som möjligt så gör vi vårt bästa för att göra de ändringar som önskas. 


Kan jag ändra leveranssätt efter att jag lagt min order? 

Ring oss på telefon 019-227 237 så ska vi hjälpa dig på bästa sätt. 


Hur går leveransen och aviseringen till? 

Takräcken och mindre reservdelar skickas med DHL eller Postnord till närmaste utlämningsställe (eller till företagsadress om du handlar som företagare). För större paket såsom takboxar och takplattformar skickas din order direkt hem till dig och du blir kontaktad av fraktbolaget iför att boka tid för utkörning till din hemadress.


Vad gör jag om min vara är transportskadad? 

En skada ska noteras på fraktsedeln tillsammans med chauffören när du tar emot leveransen och kan inte rapporteras i efterhand. Om du hämtar ut ett paket hos ett ombud så ska skadan noteras hos ombudet. Skadan på både varan och emballaget ska, för bästa tydlighet, dokumenteras med foto. Därefter tar du kontakt med oss på telefon 019-227 237 eller via e-psot [email protected]


Vad gäller om fraktbolaget inte kan leverera min beställning?

Vid leveranshinder som beror på att du som kund lämnat felaktiga uppgifter om leveransadress, eller kontaktuppgifter som t ex e-postadress eller mobilnummer för avisering debiteras du en avgift. Var därför noga med att kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Mottagaren måste också kunna legitimera sig vid paketutlämning. Om du bokar in en leverans med något av våra fraktbolag men blir förhindrad att ta emot godset måste detta snarast meddelas fraktbolaget så att de kan boka om leveransen. Om du inte meddelar dem, eller om de på annat sätt blir förhindrade att utföra leveransen (exempelvis att du inte öppnar när de ringer på dörren) kommer du att debiteras en avgift för leveranshinder. Avgiften är motsvarande fraktbolagets taxa.


Vad händer med leveranser som jag inte hämtar ut?

Försändelsen ligger hos postombudet i 7 kalenderdagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). För outlöst gods debiteras den faktiska returfrakten + 195 kr i administrationsavgift. Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt våra anvisningar. Läs på sidan Returer och reklamation för mer information.


Lagerhyra 

För leveranser där du som kund har beställt hemleverans debiteras du en lagerhyra från och med sjunde dagen från godset ankommit slutterminalen. Var därför skyndsam med att svara på aviseringen och ta emot godset. Hyran är motsvarande fraktbolagets taxa + 195 kr i administrationsavgift. Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först ta emot paketet och därefter returnera enligt våra anvisningar. Gå till Returer/Reklamationer för mer information. Tänk på att nogrannt kontrollera att du angett rätt mobilnummer och e-postadress. Om du inte får avisering om leverans inom 2-3 dagar från att du lade din order skall du kontakta oss för att reda ut vad som hänt. 


Kan jag beställa utanför Sverige?

För att beställa våra produkter utanför Sverige så rekommenderar vi vår sida https://turtlenordic.com istället som har stöd för leverans till hela EU. För beställningar med leverans till Norge gäller sidan https://turtlenordic.no