Returer och reklamationer

Vi är väldigt säkra på att du kommer att vara nöjd med ditt köp från oss på Turtle Nordic men om vi mot förmodan har fel så vill vi att du ska veta att det är lätt att komma i kontakt med oss för att returnera din vara. Här nedan har vi sammanställt den vanliga informationen om hur du går vidare med din reklamation eller retur. 

Returer

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Vi lämnar däremot 30 dagars öppet köp med fri retur. NOTERA! Fri retur gäller dock ej varor som hade en fraktkostnad till dig vid köpet, t ex takboxar. För dessa produkter gäller att kostnad för returfrakten bekostas av dig som kund.

Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur.

Du som kund är ansvarig för den värdeminskning som uppstår om du hanterar varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Värdeminskning kan ske med upp till 100% av varans värde.

Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse där frakthandlingen inte är inköpt eller given av Ledande Belysning AB / Turtle Nordic kan vi ej ta ansvar för. 

För att begära retur av en produkt där vi står för returfrakten, så mailar du oss på [email protected] för att få en returfraktsedel skickad till dig per e-post. 


Vid nyttjande av din ångerrätt

Du måste meddela att du ångrar ditt köp. Meddelandet ska skickas via mail till [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, e-postadress, telefonnummer, ordernumret samt vilka varor som returen gäller framgå klart och tydligt. Om din retur gäller produkter där vi står för returfrakten så kommer du att få en returfraktsedel mailad till dig.

Detta gäller hos oss vid retur:

  • Du skall omedelbart efter meddelande till oss om retur, returnera produkterna till oss.
  • Varan får vara funktionskontrollerad, ej använd.
  • Skriv returorsak på orderbekräftelsen du mottog vid köp på mail och lägg med den i paketet eller se till att ditt ursprungliga ordernummer finns med i paketet på annat sätt. Om vi inte vet vilken order produkten tillhör kan vi inte godkänna din retur.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna skall därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Vi rekommenderar att returen skickas med spårbar försändelse. OBS! Gäller inte takräcken där vi står för returfrakten inom 30 dagar från order. Returfraktsedel mottas av oss efter kontakt med oss via mail till [email protected]. Se ovan. 
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Vi kan även komma att göra avdrag för fraktkostnaden av din vara från tillfället när den skickades till dig.

Skicka in din retur till följande adress:

Turtle Nordic
c/o Ledande Belysning AB
Berglundavägen 12C
702 36 Örebro

Hur gör jag om en vara i min beställning saknas?

Om någonting saknas i ditt paket, eller om du har mottagit fel produkt, ber vi dig kontakta oss så snart du har upptäckt detta, dock senast inom tre dagar från att du mottog din leverans. Om du har kvar din orderbekräftelse du mottog via mail kan du svara på denna utan att radera något, och beskriva ditt ärende. Du kan även ringa oss på 019-227 237.

Reklamation

Produkter du köper av oss ska vara felfria vid leverans men ibland händer det att något är felproducerat och inte stämmer överens med förväntningarna. För att kunna reklamera varan ska felet vara ursprungligt, det vill säga att det ska ha funnits där när du fick varan.

Vid en godkänd reklamation kommer din produkt i första hand repareras. I andra hand ersätter vi den med en likadan eller likvärdig. I tredje hand ersätter vi dig för varan.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Alla produkter på ledandebelysning.se omfattas av produktgarantier ända upp till 5 år. Turtle Nordic / Ledande Belysning AB bistår med en ny produkt/vara när ett fel uppstår som omfattas av garanti. Vi ersätter inte ett byte av varan på verkstad eller hos privatperson.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara!


Reklamera en produkt - Steg för steg

1. För att kunna reklamera en produkt hos oss måste du ha ett köpebevis, till exempel ett order- eller kvittonummer, för att kunna påvisa att varan är köpt hos oss.

2. Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected].

Tänk på att få med följande information:

  • Ditt order- eller kvittonummer.
  • En kortfattad beskrivning av varför du anser att varan ska reklameras.
  • En bild på skadan (om det är möjligt).
  • Dina kontaktuppgifter: Namn, telefonnummer och e-postadress.

3. Din reklamation är påbörjad. Vi strävar efter att du ska få hjälp så snart som möjligt och vi hanterar alla ärenden i turordning. Vi återkommer med information om hur du ska gå till väga för att skicka varan till oss.

4. Om produkten sedan måste skickas in till oss står vi för returfrakten.